De Stichting
Missie
Onze zorgboerderij, geworteld in een christelijke identiteit, biedt dagbesteding aan deelnemers met toenemende zorgbehoeften, waardoor mantelzorgers worden ontlast. Iedereen is welkom in de Hooiberg: een gezellige huiskamer, waar een warme sfeer heerst en betrokkenheid op elkaar centraal staat. We begeleiden een kwetsbare doelgroep, waaronder ouderen met dementatie, waarbij we creativiteit en de unieke locatie in het buitengebied tussen Rijssen en Holten inzetten om talenten te activeren en zinvol en nuttig bezig te zijn.
Visie
Zorgboerderij De Borkeld in Rijssen streeft ernaar voorop te blijven lopen in een veranderend zorglandschap, met focus op toenemende zorgbehoeften zoals dementie en ouderen dagbesteding. We streven naar een stabiele, beheerste groei van deelnemers door gebruik te maken van onze unieke locatie in het buitengebied. Dit omvat de uitbreiding van dagbestedingsactiviteiten. We zetten in op professionalisering van onze interne organisatie, met nadruk op kennisontwikkeling, trainingen, dossiervorming en implementatie van een kwaliteitszorgsysteem. Zo waarborgen we continu hoogwaardige zorg en dienstverlening voor onze deelnemers.
Kernwaarden
Wij hebben drie kernwaarden:
- Gemeenschap en Betrokkenheid: De zorgboerderij stimuleert een gevoel van gemeenschap en betrokkenheid, waar deelnemers, mantelzorgers en medewerkers samenwerken en elkaar ondersteunen.
- Zorgzaamheid en Ondersteuning: De zorgboerderij biedt hoogwaardige zorg en ondersteuning aan deelnemers met toenemende zorgbehoeften, met specifieke aandacht voor dementie en ouderen dagbesteding, terwijl mantelzorgers worden ontlast.
- Groei en Professionaliteit: De zorgboerderij streeft naar groei en ontwikkeling, zowel in het aantal deelnemers als in de professionalisering van de interne organisatie, door middel van kennisontwikkeling, cursussen, en implementatie van kwaliteitszorgsystemen.
Personeel & organisatie
Zorgboerderij de Borkeld bestaat uit 6 medewerkers (inclusief twee zorgcoördinatoren). Er wordt wel gebruik gemaakt van stagiaires, maar dit is afhankelijk van de opleiding. Ook bieden we begeleiding aan maatschappelijke stages. De organisatie heeft 30-40 vaste vrijwilligers. Het opleidingsniveau van medewerkers is MBO/HBO. Het bestuur stuurt de zorgcoördinatoren aan. De zorgcoördinatoren sturen de verschillende groepen aan waarbij elke groep een begeleider en minimaal twee vrijwilligers kent. Het bestuur van Zorgboerderij de Borkeld bestaat uit een voorzitter (dhr F.J. van ‘t Hul), secretaris (mevr J. Haase-Baan), penningmeester (dhr J. Mensink), kwaliteitszorgmanager (mevr. E. Pas) en een bestuurslid voor communicatie en ICT (dhr. M. Karels).
Samenwerking & contractpartijen
Zorgboerderij de Borkeld is aangesloten bij Coöperatie Boer en Zorg. Coöperatie Boer en Zorg biedt waar nodig professionele ondersteuning aan onze zorgboerderij en verzorgd de zorgcontracten met Gemeenten en zorgkantoren, zodat De Borkeld ook zorg in natura kan leveren. Zie ook https://www.cooperatieboerenzorg.nl/ . Via Coöperatie Boer en Zorg wordt gebruik gemaakt van Nedap voor cliëntenadministratie.
Voor jeugdigen is de Zorgboerderij een zogenaamde voorliggende voorziening in het kader van de Jeugdwet. De voorliggende voorziening wordt door de gemeente Rijssen-Holten ondersteunt.
Kwaliteitszorg & jaarplan
Stichting Zorgboerderij De Borkeld maakt gebruik van Q-link waar het organisatieprofiel en de kwaliteitszorgprocedures zijn vastgelegd. Het bestuur streeft ernaar dat het kwaliteitsmanagementsysteem volledig is geïntegreerd in de normale bedrijfsvoering. Dit betekent dat het kwaliteitsbeleid is geïntegreerd in het beleid van de organisatie en dat kwaliteitsdoelstellingen zijn geïntegreerd in de doelstellingen van de organisatie. Door deze integratie van kwaliteit in de bedrijfsvoering zijn medewerkers in hun dagelijkse werk betrokken bij de resultaten en prestaties van de organisatie. Hierdoor worden de medewerkers gestimuleerd verbetersuggesties te doen en tekortkomingen te signaleren. De kwaliteitsdoelstellingen worden door de praktijkhouders opgenomen in het jaarplan. Het jaarplan wordt jaarlijks op basis van een meerjarenplan (4 jaarsperiode) vastgesteld. Het kwaliteitsmanagementsysteem wordt jaarlijks door het bestuur beoordeeld en geanalyseerd. De resultaten worden vastgelegd in de managementreview en vormen weer input voor het jaarplan.